کشور ترکیه

پایتخت کشور: آنکارا
پول رایج کشور: لیر ترکیه
زبان رسمی کشور: ترکی عثمانی یا تورکی استانبولی
مساحت: 783.562 کیلومتر مربع
کد مخابراتی کشور - کد تلفن: 0090 - کد اینترنتی: tr


  

اطلاعات عمومی کشور
 
ترکیه کشوری اوراسیایی است که بخش بزرگ کشور یعنی آناتولی یا آسیای کوچک در جنوب باختر آسیا و خاورمیانه واقع است و بخش کوچکی نیز به نام تراکیه در منطقهٔ بالکان (منطقه‌ای در جنوب خاور اروپا) قرار دارد. ترکیه در خاور با کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان (نخجوان)، ارمنستان، و گرجستان، در جنوب خاوری با عراق و سوریه، و در شمال باختری (بخش اروپایی) با بلغارستان و یونان همسایه‌است. همچنین ترکیه از شمال با دریای سیاه، از باختر با دو دریای کوچک مرمره و اژه، و از جنوب باختر با دریای مدیترانه مرز آبی دارد. دو تنگهٔ راهبردی بسفر و داردانل نیز در اختیار ترکیه‌است.



آب و هوای کشور
 
ترکیه کشوری کوهستانی و نسبتا پرباران است.



ویژگی فرهنگی و جمعیتی کشور ادیان و مذاهب

97 درصد مردم ترکیه مسلمان اند که از این میان اکثر آن ها سنی و ۱۵ تا ۲۵ درصد هم علوی هستند. با این که حکومت ترکیه لائیک است ولی بسیاری از مردم هنوز به دین اسلام پایبند هستند و عید فطر و عید قربان در این کشور تعطیل رسمی است.

اقتصاد

اقتصاد ترکیه ترکیبی از صنایع بومی و مدرن است که روز به روز بر دامنه اش افزوده می‌شود. تولیدات فراوان کشاورزی ترکیه درسال ۲۰۰۵ رتبه هفتم جهان را بدست آورد. همچنین ترکیه در زمینه گردشگری بسیار پیشرفته گشته که اقتصاد آن بر گردشگری نیز وابسته است.

جاذبه های گردشگری

ایاصوفیه استانبول، مسجد سلطان احمد استانبول، برج دختر، مینیا تورک استانبول، روملی حصار (قلعه رومی) استانبول، هفت برج یدیکوله استانبول، کاخ توپ کاپی استانبول، کاخ چراغان استانبول، کاخ های دلما باغچه، بام استانبول (تپه های چاملیجا)، جزیره بیوک آدا (پرنسس)، موزه هنرهای اسلامی استانبول ترکیه، منطقه تجاری لونت در استانبول، شهر تاریخی افسوس، منطقه جنگلی دریای سیاه، روستای اورتاحیصار در ترابوزان، کوه آرارات (آغری)، بلندترین کوه ترکیه، پولونزکوی (قصبه لهستانی‌ها در نزدیکی استانبول)، صومعه سوملا در ترابوزان، رقص محلی ترکیه، مسجد سلطان سلیم در ادیرنه، پاموک کاله.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.